بواسير رگ هاي متورم در ناحيه مقعد است كه به علت فشار به ناحيه شكم به وجود مي آيند. فشار به روده حين حمام كردن، نشستن طولاني مدت، چاقي و حاملگي، همه احتمال شيوع بواسير را افزايش مي دهند. هيچگاه بيش از ۱۰-۱۵ ثانيه براي حركت روده و شكم، به آن فشار نياوريد. يك دقيقه صبر كنيد و دوباره فشار بياوريد. بواسير در كهن سالي، به دليل ضعيف تر بودن بافت ناحيه مقعد، شايع تر است.


علائم بواسير
خونريزي در حين حركت روده، خارش و سوزش، دردهاي عمومي و متورم شدن ناحيه مقعد. هر نوع خونريزي كه با پيش گيري ها فروكش نكند، نيازمند مراجعه به دكتر متخصص درمان بواسير گوارش است.
درمان هاي خانگي بواسير
ناحيه عفوني را به مدت ۱۵ دقيقه، هر روز سه بار، در آب گرم خيس كنيد. با حوله نرم و يا سشوار، آرام خشك كنيد.ناحيه را تميز نگه داريد. حداقل روزي يك بار دوش بگيريد و ناحيه عفوني را با آب گرم تميز نگاه داريد. ممكن است صابون باعث خارش شود و بهتر است از شامپو استفاده كنيد.

تورم و خارش را با كيسه هاي يخ كاهش دهيد. اگر اين كار جواب نداد، شايد كيسه هاي آب داغ جواب بدهند.از دستمال توالت استفاده نكنيد. دستمال هاي خشك و ضخيم باعث خارش و سوزش مي شوند.سركه سيب تورم و خارش ناشي از بواسير داخلي و بيروني را كاهش مي دهد. بهتر است از سركه سيب خالص و غير پاستوريزه استفاده كنيد، چرا كه قوي تر هستند. در بواسير بيروني، ابتدا ناحيه عفوني را به آرامي تميز كنيد. كمي از سركه سيب را به پارچه كتان بماليد و روي ناحيه بماليد. شايد اول كار احساس سوزش شديدي داشته باشيد كه پس از مدتي رفع مي گردد. اين كار را چند بار در روز انجام دهيد تا تورم كاهش بيابد.

در درمان هموروئيد داخلي، يك قاشق چاي خوري سركه را قورت داده و روي آن يك ليوان آب بخوريد. حداقل دوبار اين كار را انجام دهيد. حتما بعد از خوردن سركه آب بخوريد تا اسيد معده متعادل شود. مي توانيد كمي عسل اضافه كنيد تا طعم سركه را بتوانيد تحمل كنيد.رژيم خود را تغيير دهيد. غذاهاي سرشار از فيبر بخوريد. ميوه، سبزيجات و حبوبات از اين دسته هستند. اين غذاها مدفوع را نرم تر مي كنند و در هنگام دفع آن، نيازي به زور زدن بيش از اندازه وجود ندارد و در نتيجه خارش كم مي شود. به مرور به رژيم خود فيبر اضافه كنيد تا گاز در معده تان ايجاد نشود.اگر فيبر بدن تان تامين نشد، از مكمل فيبر استفاده كنيد.زياد آب بخوريد. حداقل روزي ۶ ليوان آب بخوريد. الكل تاثيري منفي دارد. اگر از مكمل استفاده مي كنيد، حداقل ۸ ليوان آب بخوريد.فعاليت ورزشي داشته باشيد. تمرينات روزانه از فشار به روده مي كاهد. اين فشار بيشتر زماني خود را نشان مي دهد كه طولاني مدت يك جا نشسته باشيد. اضافه وزن بر بواسير تاثير منفي دارد، لذا ورزش راه حلي دوجانبه براي اين افراد است.دستشويي خود را نگه نداريد. درمان هموروئيد يا بواسير با ليزر بلافاصله كه احساس كرديد نياز به دستشويي رفتن داريد، حتما برويد. با عقب انداختن دستشويي، مدفوع سفت تر شده و دفع آن سخت تر و دردناك مي شود.در فصول گرم، لباس تنگ نپوشيد. لباس تنگ باعث تعريق شده و خارش و التهاب را سبب مي شود. پارچه هاي نايلوني، از آنجايي كه تعريق را زياد مي كنند، براي پوست ضرر دارند.

منبع: درمان بواسير در خانه